ספר מיקוד באזרחות מכיל טיעונים גזעניים נגד ערבים- מקומם! אזרחות הוא מקצוע שנועד ללמד על זכויות האזרחים במדינה ללא כל הבדל- כיצד ייתכן שספר שמאושר על ידי משרד החינוך מכיל בתוכו טיעונים גזעניים כלפי אזרחים החיים במדינת ישראל?!

הכנה לבגרות באזרחות: גזענות נגד ערבים

בספר המיקוד לבגרות נכתב: "התרועעות יהודיות עם ערבים תפגע בזכותן לחיים וביטחון". מחברת הספר: הכוונה היתה להדגים טיעון, לא לפגוע

ספר המיקוד לבגרות באזרחות בהוצאת "רכס" שראה אור לקראת הבגרות שנערכה היום (שני), מסביר לתלמידים כי כתוצאה מ"התרועעות בנות ישראל עם ערבים עלולה להיפגע זכותן לחיים ולביטחון".

בספר המיקוד (כינוי לרשימת הנושאים המצומצמת בתחום דעת מסוים, עליהם מודיע משרד החינוך שייכללו בבחינת הבגרות, ט"נ) מופיע "מבחן לדוגמה", ובו מוצגת סוגיה לתרגול על ידי התלמידים: "מכתב הרבניות שפורסם לאחרונה קורא לבנות ישראל להתרחק מסביבתם של ערבים", נכתב. "יש התומכים במכתב זה, ולעומתם יש הטוענים כי מכתב זה אינו ראוי". התלמידים נדרשים להביע את עמדתם בעניין, ולצרף לה שני נימוקים התומכים בעמדה ומתבססים על מושגים מתחום האזרחות.

בדוגמה לתשובה הנכונה לשאלה נכתב בספר: "אני תומך במכתב הרבניות הקורא לבנות ישראל להתרחק מסביבתם של ערבים". בנימוק הראשון שהציעה הוצאת רכס כפתרון לתשובה נכתב: "התרועעות של בנות ישראל בסביבתם של ערבים עלולה להוביל לקשרים זוגיים ואף לנישואים. התבוללות זו של בנות ישראל היהודיות עם בני המיעוט הערבי תביא לפגיעה בשמירה על רוב יהודי במדינת ישראל". בנימוק השני נכתב כי "התרועעות בנות ישראל עם ערבים עלולה לסכן את ביטחונן על רקע לאומני וכך עלולה להיפגע זכותן לחיים ולביטחון".

ספרי המיקוד הפרטי אינם נכללים ברשימת ספרי משרד החינוך, ולכן גם לא דורש את אישורו של האחרון ללימוד. חרף עובדה זו נמכרים הספרים במאות אלפי עותקים וחודרים לכיתות הלימוד. "ברור שאומרים לתלמידים לקנות את זה, למרות שזו לא מדיניות רשמית", מודה מורה לאזרחות בשיחה עם "הארץ". "מורים גם מלמדים עם זה בכיתה, משתמשים בזה לסיכומים, לשאלות למבחנים, עושים בזה שימוש".

לדברי המורה, "משרד החינוך לא נותן את הדעת על המיקודים האלה ואף מתעלם מהם, אבל ברור שאין למורה חומר מרוכז אחר להיעזר בו חוץ מהמיקודים, הם בנויים בדיוק אל מול בחינת הבגרות, כשבספר הלימוד אתה צריך לדלות את זה ופה זה כתוב לך מרוכז". יש לציין בנוסף כי הוצאת "רכס" אינה מביאה לדפוס ספרי מיקוד בלבד, וכי רבים מספרי ההוצאה מאושרים ללמידה בתוכנית הרשמית של משרד החינוך.

לדברי רכז מקצוע אזרחות במגזר הערבי, מאזור המשולש, "זו בושה וחרפה לכל מקצוע האזרחות. מדובר בהסתה ברורה נגדנו – ערבים אזרחים במדינה – שמחנכים בשיעורי האזרחות לחיים משותפים, שחיים יחד עם יהודים".

לטענתו מדובר בטקסט גזעני שמעניק לגיטימציה לשנאת ערבים על ידי עידוד המחשבה שערבי במדינתו מהווה סכנה כי הוא אויב. "זו סכנה חינוכית וזו בדיוק הדרך ליצירת בדלנות ומניעת השתלבות ערבים בחברה הישראלית", אמר הרכז והוסיף: "יש מי ששוכח שדמוקרטיה היא לא רק ליהודים, וחמור ביותר שזה קורה לחברה המופקדת על כתיבת ספרי לימודים – שברגע הורסת חינוך לאזרחות משותפת".

"המיקוד מותאם לדרישות"

נמרוד, מורה לאזרחות במרכז הארץ, סיפר כי "אישית שמחתי שיכולתי להשתמש בדוגמה החיה הזו כדי להראות לתלמידים שלי מהי גזענות. אנחנו רואים באופן ברור שיש כאן תשובה שהיא לכאורה נאורה, כי היא משתמשת במושגים של אזרחות, אך מבלי לדעת שלעשות שימוש נכון במושגים, זה ללמוד איך להיות אזרח במדינה דמוקרטית".

לשיטתו, "התשובות מבוססות אלא על תפיסת יסוד גזענית, אנטי דמוקרטית ושוביניסטית. האחת מלמדת שבגלל גזע או דת אין חופש אהבה, מה גם שלפי היהדות אשה שמתחתנת עם גוי נשארת יהודיה, וגם ההנחה היא שוביניסטית, שבגלל שהיא האשה, הגבר הוא זה שמחליט". הנימוק השני עוד יותר חשוך: מלמד את התלמידים שיהודיות עם גברים ערבים יירצחו כי הן יהודיות, שגבר ערבי מתגלה כמחבל ורוצח".

קרן שטיין, מחברת הספר, מסרה בתגובה: "המיקוד באזרחות שאורי צמח ואנוכי כתבנו מותאם לדרישות משרד החינוך. בשאלת עמדה נדרש התלמיד לצלוח את מלאכת כתיבת הטיעון, כלומר להביע את עמדתו בנושא מסוים ולנמקה באמצעות התייחסות למושגים באזרחות שנלמדו במהלך השיעורים. התשובה שנכתבה בספר היא תשובה לדוגמה, שכל כוונתה להדגים כתיבת טיעון, ואין בה שום כוונה לפגוע באף אחת מאוכלוסיות ישראל. העיקר כאן הוא הבעת העמדה ונימוקה בצורה משכנעת הכוללת מושג מתחום האזרחות. באותה מידה יכולנו לנסח תשובת עמדה המתנגדת למכתב".

ממשרד החינוך נמסר כי "המיקודיות הן של חברות פרטיות ואינן מהוות חלק מספרי הלימוד של המשרד".

http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1729145

כתיבת תגובה