רק שלא ישתמע שהרבנים מעל לחוק בישראל…

הצעת "חוק דב ליאור": רבנים יקבלו חסינות ''

מאת יהונתן ליס ''

על פי הצעת החוק שגיבש ח"כ מיכאל בן ארי, "רב לא יישא באחריות פלילית בפני כל פעולה משפטית בשל פרסום חיבור הלכתי" ''
'' חברי כנסת מהאיחוד הלאומי, ש"ס ואגודת ישראל הגישו היום (רביעי) הצעת "חוק דב ליאור", המקנה חסינות מפני אחריות פלילית לרבנים בגין חיבורים הלכתיים שפרסמו, או בשל דעה שהביעו בעניינים הנוגעים ל"תורת ישראל". את ההצעה גיבש ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי), ואליו הצטרפו, בין היתר, יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ אברהם מיכאלי, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) וח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד).

לדברי בן ארי, התייצבות חברי הכנסת החרדים והדתיים לימין החוק מבקשת להעביר מסר חד משמעי לפרקליטות. "מה שמותר לאקדמיה מהשמאל ודאי מותר לרבנים. מטרת ההצעה היא שהרבנים יקבלו על פי החוק את היחס שמעניקה הפרקליטות לאנשי השמאל הקיצוני". על פי נוסח החוק המוצע, "רב לא יישא באחריות פלילית ויהיה חסין בפני כל פעולה משפטית בשל פרסום חיבור הלכתי, הסכמה שניתנה לספר כלשהו, או בשל הבעת דעה בכתב או בעל פה בעניינים הנוגעים לתורת ישראל".

''
הרב ליאור. תצלום: תומר אפלבאום

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, בין היתר, כי "הצעת חוק זו נולדה מתוך תחושה קשה של עולם התורה כי גורמים שונים במערכת אכיפת החוק במדינת ישראל שמו להם למטרה למנוע מרבני ישראל לפרסם את דעת התורה בעניינים שעל הפרק. אין זה סוד כי בחודשים האחרונים נקראו לחקירה עשרות רבנים בשל פרסום חיבורים הלכתיים או הסכמות שכתבו למאמרים, ואף בשל תשובות שנתנו לשאלות שנשאלו על ידי הציבור הרחב בענייני דעת תורה".

עוד נכתב בדברי ההסבר כי "בניגוד ליוצרים, סופרים, אמנים ואנשי אקדמיה שונים, הזוכים מאת פרקליטות המדינה לחופש אקדמי ואמנתי בשמו הם מפרסמים מאמרים, עצומות, יוצרים תערוכות ומביעים את דעותיהם בלא מפריע, הפרקליטות מנהלת רדיפה וניסיון לסתימת פיות של רבנים, תוך ניסיון להכפיף את ההלכה היהודית הנצחית לאשרור של פרקליטים מפרקליטות המדינה".

בתחילת השבוע פרסמה קבוצת אנשי רוח וחתני פרס ישראל קריאה למדינה לפטר את הרב דב ליאור מתפקידיו הציבוריים בשל התנגדותו להתייצב לחקירה במשטרה ולחקור, לאלתר, את מעורבותו, "בכל מעשי הרצח מהמחתרת היהודית, דרך הטבח בחברון ועד לרצח רבין". בקבוצה חברים, בין היתר, הסופרים יהושע סובול, יהושע קנז, יורם קניוק וספי רכלבסקי, האדריכל הלל שוקן, חתני פרס ישראל דוד טרטקובר, חיים אדלר, אלכס ליבק, רם לוי, שולמית אלוני, יהודה באואר, דני קרוון ומיכה אולמן.

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1215712.html
''

כתיבת תגובה