ציונות או גזענות – דודו פלמה


 

הכנסת היום היא הכנסת הגזענית ביותר בתולדותיה של ישראל הדמוקרטית. יושבים בה חברי כנסת שעד לפני עשר שנים משנתם הסדורה הייתה אסורה על פי חוק

 

בשבילי תמצית הציונות מתגלמת במשפטים הבאים ממגילת העצמאות: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".

 

לא צריך ללכת רחוק מדי כדי לגלות עד כמה הרחקנו לכת ממקורותינו: לפני כמה ימים הכנסת קיבלה החלטה להקים ועדת חקירה שתבדוק מקורות מימון של עמותות וארגוני שמאל בישראל. יש לשים לב, לא עמותות וארגונים באופן גורף אלא רק עמותות וארגונים של השמאל. ההחלטה מהווה איפה עוד מהלומה לריסוק הדמוקרטיה הישראלית המתמוטטת. ההחלטה על הקמת הועדה הייתה משולבת בקמפיין כללי של הסתה, שבמבחן התוצאה אמור היה להשיג סתימת פיות של כל מי שמעז למתוח ביקורת על מדיניות הממשלה ואו על פעילות המתנחלים בשטחים הכבושים.

 

אף ארגון שמאל ישראלי לא פגע או פוגע בלגיטימיות של מדינת ישראל כמו שפוגעים בה הכיבוש המתמשך ומסע ההסתה הנורא המתנהל במדינה. כמו ברפובליקת ויימאר גם הפעם הפתרון של הימין הוא להאשים את השמאל בכל תחלואי החברה הישראלית, חבל שכל זה לא יצליח להפוך את הכיבוש ללגיטימי.

 

ועדת החקירה שעליה הוחלט בכנסת היא יותר מכל ועדת חקירה של ישראל ביתנו על כל המשתמע מכך. והיא תהווה בית דין שדה, עוקף בית משפט, נגד הארגונים והעמותות של השמאל. הח"כים של ישראל ביתנו יודעים זאת היטב, כל מי שרוצה לבדוק את מקורות המימון של העמותות והארגונים המדוברים יכול להיכנס לאתריהם באינטרנט, או לפנות לרשם העמותות ולהוציא את כל מקורות המימון של העמותות. הכול שקוף.

 

אך תנחשו איזה עמותה איננה מסגירה את מקורות המימון שלה? ניחשתם נכון עמותת אלעד. העמותה לטיהור ירושלים מערבים. עמותת אלעד ועמותות המזוהות עם הימין והמתנחלים, אין למצוא באתריהם באינטרנט ואו אצל רשם העמותות סימן ועדות למקורותיהם הכספיים, מקורותיהם עלומים. לכן מה שנשאר לוועדת החקירה של הימין לעשות מעכשיו הוא את מה שלמענו בעיקר הוקמה, שיסוי והסתה פוליטית, כמו בימיו של, נכון, הסנטור ג'וזף מקרתי הזכור לרע.

***

נדמה לי שבמדינה דמוקרטית מתוקנת זהו תפקידו של ראש הממשלה לעשות את מה שעשה יושב ראש הכנסת רובי ריבלין. להתייצב מול הציבור ולהגיד עד כאן! זהו מדרון חלקלק ואסור להמשיך ולהתדרדר כך. כי אחר כך יהיה קשה מאוד לעלות בחזרה.

 

אבל ביבי לא עושה דבר ומוכיח לכולנו שמי שלא לומד מטעויות העבר נידון לשוב אליהן.

 

הכנסת היום היא הכנסת הגזענית ביותר בתולדותיה של ישראל הדמוקרטית. יושבים בה חברי כנסת שעד לפני עשר שנים משנתם הסדורה הייתה אסורה על פי חוק.

 

מה זה אומר עליהם ומה זה אומר עלינו?

 

ושוב כמו ברפובליקת ויימאר השוליים של הימין חשים שיש להם גיבוי מהמרכז, דבר שמכשיר גל של פשיזם והצבעות על יוזמות חקיקה גזעניות ורדיפה של ארגוני זכויות אדם ושמאלנים. במקום להגן ולבצר את דמותה הדמוקרטית של החברה הישראלית הכנסת מועלת בחובתה ומערערת אותה. זהו מצב מסוכן מאין כמוהו שבקצהו אורבים לנו תסריטי אימים מן העבר. גל השנאה ל"זרים" השוטף את הרחוב הישראלי, זרים המביאים עימם מחלות ומאיימים לכלותנו מזכיר נשכחות. אבל נשכחות הרבה יותר רחוקות ממה שאתם משערים בנפשכם.

 

***

היחס לאחר, לגר, בחברה הישראלית מוכיח שוב ושוב עד כמה שכחנו "כי גר היינו בארץ מצריים". לא מזמן ארבע עשרה נשים פלסטיניות הגיעו לביקור במוזיאון השואה בירושלים במסגרת פרויקט משותף של משפחות שכולות ישראליות ופלסטיניות. ילדים ישראלים שזיהו כי מדובר בפלסטיניות הטיחו לעברן קללות קשות וכינו אותן שרמוטות וקחבות (זונות בערבית) ואף אחד לא עצר את הבושה.

 

לא מזמן קראנו את הדברים האלה בפרשת שמות: א וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה: אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ. ב רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן, לֵוִי וִיהוּדָה. ג יִשָּׂשכָר זְבוּלֻן, וּבִנְיָמִן. ד דָּן וְנַפְתָּלִי, גָּד וְאָשֵׁר. ה וַיְהִי, כָּל-נֶפֶשׁ יֹצְאֵי יֶרֶךְ-יַעֲקֹב–שִׁבְעִים נָפֶשׁ; ("האחר" מתחיל תמיד ב"שֵׁמוֹת" ומסתיים באספסוף חסר שמות ופנים), וְיוֹסֵף, הָיָה בְמִצְרָיִם. ו וַיָּמָת יוֹסֵף וְכָל-אֶחָיו, וְכֹל הַדּוֹר הַהוּא. ז וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ–בִּמְאֹד מְאֹד; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, אֹתָם.

 

מה הטעם לקרוא בפרשת השבוע ולא לערוך אנלוגיות אקטואליות:

גֵר, "האחר" הראשון בעולם, מתגלה לפני כמה אלפי שנים במצרים. ובתרגום חופשי לשפת החדשות היום: מהגרי עבודה יהודים שפלשו מארץ כנען הענייה לארץ מצרים דרך גבולה הצפוני מתמקמים בערים הראשיות ומתחילים להתאקלם בשכונות המצריות, למגינת ליבם של תושבי המקום. התגובות, לא למרבה ההפתעה, דומות למה שאנחנו רואים היום בדרום תל אביב ובבת- ים. מרגע שהאחר איבד את פניו קל יותר לשנוא אותו. וההמשך ידוע:

 

ח וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ, עַל-מִצְרָיִם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף. ט וַיֹּאמֶר, אֶל-עַמּוֹ: הִנֵּה, עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל–רַב וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ. י הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ: פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ (גייס חמישי כבר אמרנו?), וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ. יא וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים, לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם; וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת, לְפַרְעֹה–אֶת-פִּתֹם, וְאֶת-רַעַמְסֵס. יב וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ, כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ; וַיָּקֻצוּ, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

(שנאת הזרים המצרית מגיעה לשיאה בשטף שנאה גדול לכל מי שמכונה בפי פרעה "עם בני ישראל". ולמי ששואל עד לאן יכולה להגיע שנאת זרים, כפי שנראה בהמשך, היא מולידה פתרון מזעזע.).

 

***

מי ששואל את עצמו איפה נמצא קצהו של תהליך שבו מנהיגים מלבים את שנאת העם, פרימו לוי ("הזהו אדם") משיב לכל אלה המבטאים כך באופן חופשי בכיכרות את רחשי לב העם: "אם לוקחים את הרגש הזה, המאוד טבעי, של עוינות ל'אחר' והולכים איתו באופן עקבי עד הסוף – הסוף שלו הוא מחנות ריכוז". (פרימו לוי שם).

 

הפתרון הסופי מס' 1: וַיִּרֶב הָעָם וַיַּעַצְמוּ, מְאֹד… כב וַיְצַו פַּרְעֹה, לְכָל-עַמּוֹ לֵאמֹר: כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד, הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ, וְכָל-הַבַּת, תְּחַיּוּן.

 

פרעה מחליט להשמיד את גֵר, האחר היהודי, שהגיע מארץ כנען לפני כמה מאות שנים והיום הוא אספסוף מפיץ מחלות בארץ מצרים (בעיני המצרים כמובן).

 

ולסיכום: התחלנו בגֵר (היהודי) ונסיים בגֵר (האפריקני). אם יש בעינינו עדיין הבדל ביניהם לא למדנו כלום מההיסטוריה. שוב ושוב אנחנו רואים שהטבע האנושי מסייע לשכוח לאנשים שנצטוו "לזכור כי גֵרים הייתם בארץ מצרים", ומי שלא לומד מטעויות העבר נידון לשוב אליהן! וזה מה שהולך לקרות כאן כנראה כבר בעתיד הנראה בעין.

 

אלא אם כן נתעשת ברגע האחרון ונחליט שאנחנו שבים אל מקורותיה הדמוקרטיים של הציונות מהגזענות הממאירה שהלכנו שבי אחריה בשנים האחרונות.

http://www.shavim.org.il/articles/yomyom/110109_palme.htm

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: