תושבי מיתר ודימונה מגיבים למכתב הרבנים

הרב נגד השכרה לערבים, ותושבי מיתר זועמים

במיתר סערו הרוחות כשנודע כי רב היישוב, משה ביגל, חתם על פסק הלכה האוסר מכירה והשכרה של דירות לערבים ולפליטים. רבה הספרדי של דימונה, שלום דיין, טוען שהוטעה והסיר את תמיכתו, אבל זה לא מנע מתנועת 'חושך לגרש' לפנות לראש העיריה בדרישה לפטרו לאלתר

עודד בר-מאיר

 

סערה במיתר. חתימתו של רב היישוב, משה ביגל, על פסק ההלכה האוסר מכירה והשכרה של דירות לערבים, לפליטים ולמהגרים לא יהודים, פרי יוזמתו של רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, עוררה כעס רב בקרב תושבי מיתר. טענתו של הרב ביגל שלהערכתו לא מעט מתושבי מיתר תומכים בעמדתו, רק הגבירה את הכעס.

 

עשרות מתושבי מיתר קיימו הפגנות סוערות נגד הרב ביגל, מול ביתו ובמרכז המסחרי. הם טענו כי דבריו של רב היישוב גזעניים ופוגעים בדמוקרטיה הישראלית ואף אינם מייצגים את עמדת התושבים, אף הדתיים שביניהם.

 

"רב של יישוב", ציינו המפגינים, "הנוקט בעמדה כזו אינו ראוי לייצג את תושבי מיתר ולהיות מחנך ומנהיג רוחני".

 

גם ראש מועצת מיתר, אבנר בן גרא, איש חובש כיפה, מתנער מהצעד שנקט הרב ביגל. "ברצוני להבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים", אמר בן גרא, "כי אני דוחה בשאט נפש את דברי הרב משה ביגל בכל הנוגע לעצומת הרבנים, כנגד השכרת דירות לערבים ופליטים".

 

"דברי הרב", ציין בן גרא "מייצגים את דעתו האישית בלבד, ובשום פנים ואופן אינם מייצגים את דעת תושבי מיתר. אנשי מיתר דוגלים בפלורליזם רעיוני והיישוב מתנהל על ערכי הדמוקרטיה והשוויון. דרשתי מהרב לחזור בו מדבריו, כפי שהוא צוטט באמצעי התקשורת".

 

אני גזען?

הצעד שנקט הרב ביגל עורר כעס וגל של מחאות נגדו בשל היותו חבר ארגון 'צהר', ארגון רבנים המזוהה בדרך כלל עם האגף המתון בציונות הדתית. "במיתר", אמר הרב ביגל, "יש שתיים־שלוש משפחות ערביות שרכשו כאן בית. זה חוקי, זו מדינה דמוקרטית. אני משער שאם הייתי עושה סקר בין תושבי מיתר אם הם רוצים בזה, התוצאה היתה קרובה יותר לצעד שנקטתי. יש פה בעיה אמיתית".

 

הרב ביגל גם טוען, כי ב"להאשים אותי בגזענות, יש לא מעט צביעות. חלק מהאנשים שהפגינו נגדי מחו לפני כ־15 שנה כשהגיעו למיתר אנשים מהמיגזר הליטאי־חרדי ורצו לפתוח ישיבה במיתר. חלק מהמפגינים נגדי היום התנגדו לבואם של האנשים האלה למיתר מחשש שמיתר תתחרד. חלק מהמפגינים גם התנגדו בשעתו לכך שעולים מברית המועצות ירכשו כאן בתים כחלק מסל הקליטה שלהם. הטענות, שאני גזען, הן צביעות".

 

לא עוברים לסדר היום

אנשי סיעת 'קהילה', שנמנו עם יוזמי ההפגנה נגד הרב ביגל, תקפו את התבטאויותיו של רב היישוב בחריפות.

 

"כיצד היה מגיב הרב ביגל", טענו אנשי הסיעה, "אם כומר במדינה אירופית היה יוצא בקריאה דומה נגד מכירת בתים ליהודים? כבני העם היהודי שסבל מאפלייה לאורך תקופות ארוכות בהיסטוריה לא נוכל לעבור לסדר היום על מעשהו של הרב. אנחנו מביעים שאט נפש מפסק ההלכה הזה, עליו חתום רב היישוב, ורואים בכך פשיטת רגל ערכית ומוסרית".

 

לדבריהם "רב היישוב הכתים את היישוב ואת תושביו. מעשיו אף מאיימים על מרקם היחסים העדין והטוב שבין הציבור החילוני לציבור הדתי ביישוב. לא נקבל את הרב ביגל כנציג שלנו בשום פורום ציבורי ונפעל למנוע את מעורבותו בפעילויות חינוכיות בהן מעורבים ילדינו".

 

ראש מועצת מיתר, אבנר בן גרא, לא רק שגינה את עצומת הרבנים, אלא גם מגנה את שרבוב תושבי מיתר על ידי הרב ביגל בפרשה הזו. "שוחחתי עם הרב", אמר בן־גרא ל'ידיעות הנגב', "בעניין הזה וניסיתי להוציא ממנו איזו שהיא התייחסות לדבריו בעניין עמדותיהם של תושבי מיתר בסוגיה הזו, אך לא הצלחתי בכך. דברי הרב אינם מייצגים את עמדות אנשי מיתר. לא ראוי שאנשי ציבור יתנהגו כך. מוטב שננהג כולנו בזהירות בשימוש בגבולות חופש הביטוי".

 

"חתמתי וזה אומר הכל"

רבה של מיתר אינו לבד במערכה הזו. גם רבה של אופקים, הרב עמרם אוחיון, נמנה על החותמים על פסק ההלכה שעורר סערה ציבורית. הרב אוחיון נמנע, בתגובה לפנייתנו, להתייחס לפרשה. "אני לא מעוניין להתראיין בנושא הזה", אמר הרב אוחיון, "בוא נסתפק בכך שחתמתי על אותו פסק הלכה. זה אומר הכל".

 

"אני דוחה את הצהרת הרבנים מכל וכל", אמר ראש הוועדה הקרואה באופקים, צביקה גרינגולד, "אני לא רוצה להתייחס ספציפית למקרה של הרב אוחיון. אני מזדהה לחלוטין עם דבריו של ראש הממשלה שגינה את הדברים בחריפות ודחה את הדברים על הסף".

 

עם החותמים על פסק ההלכה האמור נמנה גם רבה הראשי של נתיבות, הרב פנחס כהן. "פסק ההלכה הזה", אמר הרב כהן, "אינו חדש. אני אוהב את עם ישראל, ומעבר לזה אני לא מעוניין להגיב בנושא".

 

הרב דיין: הטעו אותי

גם שמו של רבה הספרדי של דימונה, הרב שלום דיין, מתנוסס על פסק ההלכה הזה. יממה לאחר פרסום פסק ההלכה כבר הסתייג הרב דיין מהמסמך מעורר הסערה והסיר את תמיכתו בו, לא לפני שתנועת 'חושך לגרש' דרשה מראש העיריה, מאיר כהן, לפטרו לאלתר מתפקידו, וקיימה הפגנת מחאה מול בניין העיריה.

 

"פסק ההלכה עליו חתם רב העיר", אמר ניר סבו מתנועת 'חושך לגרש', קואליציה של ארגונים דתיים וחילונים הפועלים נגד תופעות של גזענות בחברה הישראלית, "מהווה מלחמה בוטה על הדמוקרטיה בישראל. זהו מסמך גזעני אשר יצביעו עליו כל עוכרי ישראל בעולם וישאבו ממנו תוקף מוסרי למעשיהם האנטישמיים. על העיר דימונה להגן על עצמה מגילויי גזענות הרומסים את מירקם החיים בעיר ולהסיר אותם מקירבה".

 

הרב שלום דיין מודע לסערה שחולל, אך בשיחה ל'ידיעות הנגב' טען ש"גורמים שונים העומדים מאחורי המסמך הזה הוליכו אותי שולל. "אני בכלל שהיתי בשבוע שעבר ליד בתי שמאושפזת בבית החולים ובאו אליי אנשים ובלבלו לי את המוח שמדובר בסכנת התבוללות. איש לא דיבר איתי על מכירה או השכרת דירות לערבים. אישית, בכלל לא חתמתי על המסמך, אלא הסכמתי ששמי יופיע בשולי המסמך", אמר.

 

"הייתי טרוד בענייניה הרפואיים של בתי", הסביר ,"ולא התעמקתי במסמך הזה. העצומה הזו היא פסולה מיסודה. אני מתנער ממנה לחלוטין. אנחנו עובדים עם

ערבים כאן בעיר, אנחנו מכירים אותם, הם חיים ביננו. אין הבדל בין אדם לאדם. אין לנו שנאה כלפיהם. אני בקשרים טובים עם הציבור הערבי. אז להגיד עליי שאני שונא ערבים וחותם על פסק הלכה נגדם? חס ושלום. המסמך הזה הוא פרי יצירתם של רבנים קיצוניים שמחפשים לחרחר מדון. לי אין חלק בזה".

 

זרעי המתח והסכסוך

פרופ' אורן יפתחאל, גיאוגרף פוליטי ומתכנן עירוני, איש המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון, מכהן גם כיו"ר ארגון 'בצלם' ופעיל בארגוני זכויות אדם. לטעמו, "עצומת הרבנים היא התפתחות מאוד מדאיגה. אם היחסים בין יהודים וערבים במדינה לא יושתתו על עקרונות דמוקרטיים, אנחנו זורעים את זרעי המתח והסכסוך גם לדורות הבאים".

 

"אותם רבנים", הוא סובר, "הם ברובם עובדי מדינה. מפיהם גם נשמע קולה של המדינה. גזענות שכזו אינה עולה בקנה אחד עם עקרונות מגילת העצמאות, שעל יסודותיה קמה מדינת ישראל. הצהרת הרבנים היא הרסנית. יש להתייחס לאדם באשר הוא אדם".

 

פרופ' יפתחאל קורא גם להחיל גזירה שווה לגבי ערבים המבקשים לרכוש או לשכור דירות בהתנחלויות ביהודה ושומרון. "אני מצפה", הטעים פרופ' יפתחאל, "מכל שוחרי זכויות האדם בתחומי הקו הירוק שיקימו את אותו קול זעקה גם לגבי מה שמתרחש בשטחים שמעבר לקו הירוק".

 

לדבריו "ערבים מנועים מלרכוש או לשכור דירות בהתנחלויות וגם לזה צריך להתנגד ולהקים קול צעקה בדיוק כמו שנעשה בתגובה על עצומת הרבנים. זה מדאיג כפליים. הנורמות והצעדים שנראים מובנים מאליהם במצב של כיבוש מחלחלים לתוך המרחב הדמוקרטי הישראלי".

http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4001672,00.html

להשאיר תגובה

