הגזענות מגיעה גם לעיריית רעננה

רעננה: חבר המועצה החדש יוצא נגד הערבים

"אחד הדברים שמרגיזים אותי הוא ריבוי הערבים בעיר. אנחנו אדישים והם משתלטים, עוד מעט הם ירצו כאן מסגד" . ד"ר שלמה לישה, הצרפתי הראשון במועצת עיריית רעננה, יורה לכל הכיוונים

נטע-לי בינשטוק

פורסם: 19.11.10, 07:35
 

ביום חמישי הבא ייכנס לראשונה למועצת עיריית רעננה נציג הציבור הצרפתי בעיר, ומדובר בשם שכנראה תשמעו עליו עוד הרבה: ד"ר שלמה לישה, רופא שיניים במקצועו, ובעל אידיאולוגיה שנויה במחלוקת בלשון המעטה. 

בראיון ראשון הוא מסביר על כוונותיו לחולל מהפכות בעיר, ולמה הוא מרגיש אזרח סוג ב', אבל חכו עד שתשמעו מה הוא חושב על הערבים בעיר – הבעיה שמרגיזה אותו יותר מכל, לדבריו. "אנחנו חייבים להתעורר, אחרת יקרה פה מה שקרה בצרפת", הוא אומר באופן נחרץ.

נבחר הציבור החדש של רעננה עוד לא נכנס לתפקיד, אבל כבר מתחיל לעבוד. תוכניותיו הן גדולות: הוא רוצה לקדם את הציבור הצרפתי בעיר, רוצה לשפר את החינוך הדתי, אבל בעיקר ישמח לעשות הכול כדי לשמור על הצביון היהודי של המדינה.

"צריך להילחם על המדינה", אומר לישה השבוע, "הקמנו תנועה מקומית, שאנחנו קוראים לה 'המתעוררים', ואנחנו רוצים בעזרת השם לשמור על הצביון היהודי ועל שלמות הארץ. זו המדינה שלי. נולדתי בתוניס, ועזבתי. חייתי בצרפת, ועזבתי. עכשיו אני פה, ואני לא רוצה לעזוב

וגם לא רוצה להתחלק במדינה עם אף אחד".

הדאגה הפטריוטית לגבולות המדינה עוברת מהר מאוד לדעות קיצוניות על שכנינו הערבים ועל האופן שיש לנהוג בהם. "כשהבן שלי שירת בצבא הוא נכנס בטעות עם כמה חיילים לחברון, וכמעט נעשה בהם לינץ'", הוא מספר, "שני חיילים נפצעו וצה"ל לא הגיב בכלל. התאכזבתי מאוד. לא נתנו להם עונש, לא סגרו את הקסבה ולא פוצצו את החנויות".

"המסר בסיפור הזה הוא שאפשר לפגוע בחיילי צה"ל. נותנים להם (לערבים נ.ב) לחשוב שהם יכולים לעשות הכול. אנחנו לא יכולים לבנות בשטחים, אבל הם, הערבים, יכולים לבנות מה שהם רוצים. יש גם הרבה תאונות דרכים בגללם, הם נוסעים בלי רישיון, בלי לוחיות רישוי".

"אני אוהב ערבים"

לישה לא מהסס לומר במילים מפורשות עד כמה הוא חרד מקיומם של ערבים בעיר. "יש דברים שמרגיזים אותי בעיר, ואחד מהם הוא ריבוי הערבים ברעננה", הוא אומר. "אני אוהב את הערבים, אבל שיהיו במקום שלהם".

"אני לא הולך לאום אל- פחם, אבל הם באים לפה חופשי. אני עולה איתם במעלית בבניין של המרפאה שלי, ואני מרגיש זר במדינה שלי. אני לא יודע איך אפשר למנוע מהם להיכנס לרעננה, אבל צריך לחשוב על פתרונות למצב הזה".

"צריך פשוט להסביר להם שאנחנו לא פראיירים. הם לא יודעים את ההימנון, לא צריך לעודד אותם להישאר פה בארץ. צריך לעשות להם חיים לא נוחים, אבל במקום זה אנחנו עושים הפוך. אנחנו עושים את החיים שלהם קלים ואת שלנו קשים. אם נהיה איתם קשים, נקטוף פירות".

לישה מנסה להסביר מאיפה הוא שואב השראה. "צריך להתעורר, אחרת, יקרה בדיוק מה שקרה בצרפת. הם בהתחלה נכנסו לעבוד במפעלים, אחר כך הנשים התחילו גם הן לעבוד, ועכשיו הם משתלטים".

"אנחנו אדישים, אבל כבר עכשיו עובדים עם אשתי רוקחים ערבים. עוד מעט יבואו ערבים ויגידו שהם עובדים באזור התעשייה ושהם רוצים מסגד במקום. הם חופשיים בארצנו, מדברים בערבית, צוחקים בקניון ובכל מקום. אתה הולך איתם ואומר: 'רגע, זו המדינה שלי, או שלהם?", הוא אומר בזעם.

חבלי קליטה

לישה נולד בתוניס וחי שם עד גיל 18. הוא עלה לצרפת ולמד רפואת שיניים. את אשתו כיום, אוליביה, הכיר דווקא במהלך ביקור התנדבות לצה"ל בארץ.

"גרנו בפריפריה בדרום פריז. עברנו למקום לא כל כך נוח, כיוון שהיה לנו ברור שנעלה לארץ. חשבנו שאם נגור בפריז, אולי לא נרצה לעזוב. הענקנו לילדים שלנו שמות עבריים מתוך ידיעה שלא נישאר בצרפת. עלינו לארץ בשנת 98', אני משפחתי והוריי, וכאן נולדה בתי הצברית שהיום היא בת 7".

"הגענו למרכז הקליטה, ובהתחלה היינו מאוכזבים. לא הרגשנו בארץ, לא היה פה שוק, או אפילו פלאפל עממי כזה. חיפשנו בעיקר את המקומות הישראלים האותנטיים, אבל ברעננה היה קשה למצוא אותם".

"עם הזמן התמכרנו אני ואשתי לעיר, למרות שלא היה פשוט כאן. אני ואשתי, שהיא רוקחת במקצועה, היינו צריכים לעבור שוב את המבחנים כדי שיכירו במקצועות שלנו. זה היה משפיל, אבל הסכמנו, כי אנחנו אוהבים את ישראל. העבודה פה יחסית דומה, רק שהרווחים פה הם שליש או רבע ממה שהרווחנו שם".

ברעננה יש להערכת לישה כ-2,000 משפחות צרפתיות, שהן כ-8,000 תושבים צרפתיים, בערך כ-10 אחוז מהאוכלוסייה. לישה, כאמור, יהיה הנציג הראשון בפוליטיקה המקומית של ציבור זה.

לישה מספר כי למרות שהוא ומשפחתו התאקלמו בקהילה, לא כל הצרפתים מצליחים לעשות זאת. "לא כל הצרפתים מתאקלמים טוב בקהילה כמו שהמשפחה שלנו השתלבה. קשיי השפה מאוד גדולים, וצרפתים רבים ממשיכים לעבוד עם צרפת או בצרפת עצמה ולא קולטים עברית. זו אחת הסיבות שהסכמתי ללכת למועצה, זה לא היה בתוכניות שלי".

http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-3986271,00.html

 

כתיבת תגובה

