קושיה לרבני "המוסר היהודי"- מתוך הבלוג של שלום בוגוסלבסקי

Posted on 21 בנובמבר 2010 by שלום בוגוסלבסקי

גזר הדין במשפטם של שני חיילי גבעתי שבחרו להשתמש בילד בן תשע כמגלה מוקשים אנושי במקום, נניח, לקרוא לחבלן גרם לי לשקוע בקצת מחשבות מעמיקות ביותר בענייני פילוסופיה של המוסר. הרי אומרים לנו "קורבנות גולדסטון" ותומכיהם שלא הוגן שחיילי ישראל יסכנו את חייהם, רחמנא לצילן, כדי למנוע הרג מיותר באוכלוסיה אזרחית. וחכמי ישראל שהתורה מדברת מפיהם וכידוע, אומרים אמת בכל מצב, אפילו ניסחו את העניין בצורת כלל מוסרי פשוט ואלגנטי: "חיי חייל יהודי קודמים לחיי אזרחים מצד האויב". דוגרי, נשמע הגיוני. רק עניין קטן מטריד אותי. איפה הסייג?

תראו, אם ניקח את ההשקפה ההפוכה, זאת של המוסר "של הגויים" (טפו) שרואה במלחמה עניין שבין חמושים שמשתתפים בלחימה בפועל ולא עניין שבין קולקטיבים על נשיהם וטפם, יש שם סייגים. הרי אף אחד לא מצפה, למשל, מחייל לדפוק לעצמו כדור בראש ברגע שהוא נכנס לטריטוריה עוינת כדי למנוע מעצמו להשחיל כדור תועה באיזה אזרח כשהוא יורה על חמושים מהצד השני. השקפה כזאת גורסת אפילו שאין מה לצפות מחייל שנמצא תחת אש להימנע מלירות בחזרה גם כשיש אזרחים בסביבה אלא רק לעשות כמיטב יכולתו, בהתחשב באימון שעבר ובמצב אליו נקלע, כדי לא לגרום למוות לא הכרחי באזרחי האויב גם אם זה אומר שיצטרך להתמודד עם סיכונים שלקראתם התאמן וצויד במיטב הטכניקה.

בסדר, לא חייבים להסכים. אפשר לקבל את "המוסר היהודי". הרי נכתב "הקם להורגך השכם להורגו" וכבר שנו רבותינו גינזבורג, שפירא, ליאור, אליהו ושות', שכידוע הם המילה האחרונה בנידון, שהחבר הדמיוני התכוון בעצם לכתוב "בן לעם שיש בו מי שרוצה לקום להורגך או לדעתך תומך במי שרוצים לקום להורגך או שנראה לך שירצה לקום להורגך אחרי שייגמל מהחיתולים ויגיע לגיל שבו זאת תהיה אופציה, השכם להרגו וקח על הדרך את כל החמולה כדי להיות בטוח, אבל רק בתנאי שהם גויים", אבל כנראה בחר בניסוח קצר וקולע יותר משיקולי חיסכון במקום.

אז אם אין במוסר ה"יהודי" סייגים שכאלה וחיי יהודי, בזמן מלחמה, פשוט קודמים לחיי גוי מעם האויב בכל מצב, אז בכלל לא ברור לי למה להסתפק רק ב"נוהל שכן". לא מצאתי בכל האמור שום עיקרון או שיקול מוסרי שבשמו מותר למנוע מחיילי צה"ל, למשל, להדביק עם סקוצ'ים תינוקות פלסטינים על כל הצדדים של כלי רכבם כשהם נכנסים לאזור עוין. זה עשוי לחסוך בחיי חיילים, התינוקות "מוחזקים לגדול רשעים כמו הוריהם" (ככתוב ב"תורת המלך") והחיים שלהם שווים פחות מחיי חייל יהודי. אז חוץ מזה שזה מצטלם רע, האם יש סיבה מוסרית לא לעשות זאת?

ואם אנחנו כבר בעניין, למה לסכן חיילים יהודים בכלל? אפשר לחטוף תינוקות פלסטינים, לגדל אותם בסביבה מבוקרת, לשטוף את מוחם, לצייד אותם ולשלוח אותם להילחם במקומנו. אפשר גם לתלות להם מפתחות פלסטיק מוזהבים על הצוואר ולהגיד להם שזה המפתח לגן עדן. תגידו שאני סתם מגזים ומקנטר, הרי אף אחד לא הציע לעשות דבר כזה. בסך הכול ביקשנו לתת לחיילים לשלוף ילדים מזדמנים במקום ולהשתמש בהם כבשר תותחים. אבל בשם איזה הגיון מוסרי מותר לעשות את זה, אבל אסור לעשות את ההוא?

אם חיי החייל קודמים לחיי אזרחי האויב נקודה, פשוט כך, ובלי סייגים מוסריים, למה בכלל לשלוח חיילים לאן שהוא? מה רע להשמיד את כל קולקטיב האויב בנשק אטומי ולסגור עניין? הרי המלחמה היא בין קולקטיבים וכבר הובהר שכל גוי מעם האויב שעלול לסכן יהודי, מותר להורגו, גם אם הוא מסכן את היהודי באמצעות תמיכה במרצחים בדיבור ואפילו במחשבה. כמובן שרחמנים בני רחמנים אנחנו, לא נשמיד ככה סתם עם שלם. אבל למה שלא, נניח, נודיע שעוד כך וכך זמן נשליך פצצה אטומית על האויב ומי שרוצה להימנע מלהתאדות לענן רדיואקטיבי יכול לקחת את הרגליים ולהסתלק, או להישאר לחיות לצד היהודים במעמד של "גר תושב" עם נאמנות מוכחת לבני העם להם החבר הדמיוני העניק את הארץ?

האם יש במשנתם של הפונדמנטליסטים היהודים האלו משהו שיגיד שהדברים האלה אינם סתם מוגזמים, לא מעשיים, לא מצטלמים טוב או כאלה שלא כדאי לעשותם מטעמי "דרכי שלום" אלא שהם פשוט לא מוסריים? כי אני לא מצאתי שום דבר כזה.

http://www.hahem.co.il/scissors/?p=367

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: