מערכי הדרכה


שיעור מחנך על ספר "תורת המלך"

מתוך האתר של "המעורר – המרכז להדרכה ולימודים חלופיים"

המעורר

המרכז להדרכה ולימודים חלופיים

המעורר.org.il

"יש גבול לחופש ההתבטאות הפוליטית במדינה דמוקרטית, גם כאשר על הפרק עומדות שאלות קשות מאין כמותן, גורליות, היסטוריות, חד-פעמיות." אסא כשר

בסוף הכתוב תמצאו כפתור להורדת קובץ להדפסת שיעור המחנך ואת הנספחים אליו, בהצלחה!

בצלם אלוהים ברא אותו

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ, וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה, וּבְכָל [חית] הָאָרֶץ, וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ! וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ, זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם. בראשית א, כ"ו-כ"ז

מטרות:
1. התלמיד יכיר את הספר "תורת המלך" ויראה בו אמירה גזענית לא לגיטימית.
2. התלמיד יבין כי בחברה דמוקרטית ישנם קווים אדומים ומעשים שאין להם מקום בחברה.
3. התלמיד יבין כי אין לשתוק נוכח קריאות כאלו בחברה ושעמידה מהצד נותנת לגיטימציה להמשיך את הפעולה הזאת.

למורה:
בשיעור הקודם דיברנו על הקושי במפגש עם האחר, ועל הנסיון לחיות בארץ עם עוד סוגים של אוכלוסיות. בשיעור זה נדון בצורה להתייחסות לאחר שבחרו קבוצה של אנשים :
תורת המלך – חלק ראשון – דיני נפשות בין ישראל לעמים הוא ספר הלכתי מאת הרבנים יצחק שפירא ויוסף אליצור מישיבת "עוד יוסף חי" שביצהר, העוסק בענייני מלכות ומלחמות, בעיקר בהלכות הקשורות להריגת גויים.
הספר פותח באיסור הריגת גוי, אולם בהמשכו הוא מפרט באילו סיטואציות מותר ולעתים אף רצוי להרוג גויים, לרבות ילדים. הספר מבדיל בין נפש היהודי לנפש הגוי, וקובע כי "יהודי שהורג גוי אינו חייב מיתה".
אנו בחרנו להתייחס לספר כאל תמרור אזהרה חמור של תהליך השרשה והעמקה של תופעת הגזענות בתוכה בחברה הישראלית. עלינו להביע דעתנו על עמדות אלו, שהן אמנם בשולי החברה נכון להיום אך הן יתחזקו ככל שנעמוד מהצד. אסור לשתוק לנוכח קריאות שכאלו לפגיעה באנשים, יהיו הם ערבים או יהודים. החברה הישראלית חוותה על בשרה את תוצאותיה החמורות של עמידה מהצד מול קריאות שנשמעו שוליות הזויות וקיצוניות, אך יש להבין ולחדד כי שתיקה נוכח קריאות כאלו משמעותן היא כהסכמה.

מהלך השעור:
חלק ראשון – יחס לחיי אדם ביהדות

כתוב/י על הלוח פסוק מספר בראשית:
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ, וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה, וּבְכָל [חית] הָאָרֶץ, וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ! וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ, זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם. בראשית א, כ"ו-כ"ז

שאל/י:

  1. מה משמעות הפסוק הזה?
  2. מה זה אומר בעיניכם שהאדם נברא בצלם אלוהים?
  3. אילו דרישות נובעות מעיקרון זה של הדת היהודית?

אמור/י:
האדם הוא היצור היחיד אשר נברא בצלם אלוהים – יש בכל אדם משהו מופלא, גדול ומיוחד – משהו מה"אלוהים" – הדבר הקדוש ביותר, שברגע שפגעת בחייו של האדם, פגעת גם בו. לא משנה אם אנחנו מאמינים באלוהים או לא, הפסוק הזה אומר שכל אדם הוא נשמה, יצירה ייחודית ומופלאה שאסור בשום אופן לפגוע בה. פסוק זה הוא המקור לאיסור לפגוע בחייו של כל אדם ולמניעת אפליה בין בני האדם.

קרא/י את הכתבה על תורת המלך (בעדיפות לקטעים המודגשים) וציטוטים נבחרים (נספח א').
דיון:

  1. מה דעתכם על הקריאות המושמעות בספר? מה זה גורם לכם להרגיש?
  2. האם קריאות כאלו משפיעות על מישהו או שהן קיצוניות מדי?
  3. גם אם מישהו לא יעז ללכת להרוג מישהו, איך זה משפיע עליו? איך זה משפיע על חיילים בלחימה? ואוכלוסיות שגרות בסמיכות לערבים, נוצרים וכדו'..?
  4. האם יש הצדקה להרג של אנשים רק בגלל היותם גויים או ערבים?
  5. מה לדעתכם כותבי הספר מנסים להשיג בזה? איזה חברה הם רוצים שתהיה פה?

למורה:
אמירות אלו, שנשמעות קיצוניות וצורמות לאוזן, הן, לצערנו, לא דבר נדיר. אולי במידת הבוטות שמבוטאת כאן אך לצערנו קריאות גזעניות וקריאות לאלימות נשמעות תדיר במחוזותינו, על גבי העיתונים, סביב דילמות מדיניות וכו'. האוזן, ש"התרגלה" לשמוע דברים כאלו ולעבור עליהם לסדר היום, עליה להתעכב על צרימה זאת ולנסות ולבחון דרך זה את מציאות חיינו ואת מידת הסובלנות והגזענות שבה.
כמו כן, מוצגת פה פרשנות מסוימת לתכני היהדות, שכן האדם ככלל הינו יצור אותו ברא האל בצלמו (ראה ציטוט לעיל), ולפיכך פגיעה בנפש באשר היא, הינה בלתי-מוסרית.

חלק שני – היחס לגזענות בדמוקרטיה

קוראים את הקטע של אסא כשר קטע א' (מומלץ גם לקרוא את קטע ב' על מנת לחדד את ההבנה של הגבול בחברה דמוקרטית).
דיון:

  1. איפה עובר הגבול הזה?
  2. הרבנים ציינו כי אינם חוששים שיכלאו, כי הם מסתמכים על מקורות יהודיים. האם כל פרשנות הלכתית יכולה להיות לגיטימית לדעתכם?
  3. למה אסא כשר טוען שלא למדנו את הלקח הראוי מרצח רבין?
  4. מה אפשר להבין מזה על איך שאנחנו צריכים להתייחס לקריאות כאלו גם היום?

חלק שלישי – מה חובתינו כאזרחים החפצים בדמוקרטיה

הקרא/י את השיר של מרטין נימולר-"בתחילה לקחו" ושאל:

  1. מה הוא מתאר פה?
  2. למה הוא לא הגיב על מה שקורה?
  3. האם אתם מזדהים עם התיאור שלו? האם הגזענות שבספר תורת המלך יכולה להמשיך להתשפט באופנים אחרים?
  4. מה אתם יכולים לעשות כדי "להרים קול"?

במידה והתלמידים מתקשים לבחור דרכי פעולה העלה/י עוד רעיונות בפניהם:

  • לכתוב כתבה בעיתון בית ספר
  • לכתוב על זה מכתב לחברי כנסת
  • לכתוב ליועץ המשפטי לממשלה – יהודה וינשטיין (אשר משרדו מסרב נכון לעכשיו לפתוח בחקירה פלילית נגד מחברי הספר)
  • לכתוב מכתבי מחאה לרבנים שחתומים על הספר
  • לדבר עם ההורים והחברים או להעביר פעולה לחניכים בתנועת הנוער

סכם/י
"יש גבול לחופש ההתבטאות הפוליטית במדינה דמוקרטית, גם כאשר על הפרק עומדות שאלות קשות מאין כמותן, גורליות, היסטוריות, חד-פעמיות." אסא כשר
יש להפריד דילמות מסובכות הקשורות בהגנה של העם היהודי בארץ ישראל, לבין קריאות ברורות לרצח של חפים מפשע. הגזענות הבוטה שמושמעת בספר צריכה לסמן לנו תמרור אדום ביחס ללגיטימציה לקריאה לרצח. קריאות להסתה תמיד נשענות על העובדה שיהיו כאלה שיעמדו מהצד, ולכן כל אזרח שוחר דמוקרטיה מחד ובכלל החברה צריכים לחרוד מפני תופעות כאלו של גזענות, ולהגיב אליהן בכל דרך אפשרית.

ברית חושך לגרש הוקמה לאחר הוצאת הספר "תורת המלך" (ספטמבר 09') המתיר את דמם של תינוקות וילדים אשר כל פשעם הוא היותם גויים במטרה להעמיד לדין את כותביו של הספר המסיט לרצח.

ברית חושך לגרש נוסדה על מנת ליצור מאבק ציבורי המתנגד התנגדות פעילה: רוחנית, חינוכית, משפטית ופוליטית, לתהליכים, פרסומים ודעות גזעניות, הבאות בשם הדת ובכסותה, המסיתות לרצח, מכתימות ומרעילות את החברה הישראלית, לכדי חברה בלתי אנושית וגזענית.
בברית חברים ארגונים דתיים וחילוניים הנאבקים יחד על העמדת הכותבים לדין, חילוט הספר והעלאה למודעות הציבורית כי דברים כשם אלה הם חילול השם ועיוות של היהדות. בנוסף עוסקת ברית חושך לגרש במאבק יומיומי כנגד כל אירועי גזענות בארץ.

סמוך לפרסום הספר עתרו 11 ארגונים מהברית לבית המשפט העליון נגד היועץ המשפטי לממשלה בבקשה להעמיד לדין פלילי את מחברי הספר ונותני ההסכמות ולעצור את הפצת הספרים.

להצטרפות למאבק הרשמו לאתר LOLAGIZANUT.WORDPRESS.COM או חפשו אותנו בפייסבוק "ברית חושך לגרש"

ברית "חושך לגרש" כוללת את הארגונים: תנועת דרור ישראל, הנוער העובד והלומד, תנועת י"ב בחשוון/פורום י"ב בחשוון, השומר הצעיר, המחנות העולים, מכון שיטים, מרכז יעקב הרצוג, התנועה המסורתית, עמותת פנים להתחדשות יהודית בישראל, ציונות דתית ריאלית, עוז ושלום – נתיבות שלום, בינ"ה, ירושלם, גרעיני אומנויות, קולך, המרכז לפלורליזם יהודי.

(בקובץ המצורף תימצאו את הציטטות בספר המראות את עמדתו וקריאתו הגזענית)

בתחילה לקחו / מרטין נימולר

בתחילה לקחו את הקומוניסטים, אבל לי לא היה איכפת כי לא הייתי.

מיד לקחו את הפועלים, אבל לי לא היה איכפת כי גם זה לא הייתי.

בהמשך עצרו את אנשי האיגוד המקצועי, אבל לי לא היה איכפת כי אינני איש האיגוד המקצועי.

לאחר מכן כלאו כמה כמרים, אבל מכוון שאינני איש דתי גם כן לא היה לי איכפת.

עכשיו לוקחים אותי, אבל זה כבר מאוחר.

לכתבה זו מצורפים קבצים:

http://xn--8dbc0aq5aa.org.il/articles/show/19

שיעור מחנך של "המעורר" בנושא "תג מחיר" 

שיעור מחנך בנושא "תג מחיר" וקווים אדומים בדמוקרטיה הישראלית- להורדה לחץ כאן 

פעולה\שיעור חברה בעקבות מקרה הגזענות בקרית מלאכי להורדה לחץ כאן 

One Response to מערכי הדרכה

כתיבת תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: